Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen
Openbaar Lichaam Afvalinzameling Zeeland (O.L.A.Z.)
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Kapelle
1 januari 1999
O.L.A.Z .
Doel en openbaar belang
Behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers op het gebied van afvalstoffenverwijdering.
Deelnemers
Alle dertien Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Wethouder J. Vervaet
Wethouder L. van de Voorde
Wethouder J. Vervaet
Ontwikkelingen
Eind 2022 vond besluitvorming plaats in de gemeenteraad over de regionalisering van milieustraten in Zeeland. Toen werd besloten de regionale spreiding en uitwerking hiervan verder te onderzoeken. Dit onderzoek loopt nog. Per regio komen er circulaire ambachtscentra. Als eerste opent in 2027 Goes. Terneuzen volgt als tweede maar er is nog geen planning voor bekend.
Risico's
De in de voorschottarieven opgenomen indexering voor de verwerking van afvalstromen is gebaseerd op een aanname. De voorschottarieven voor de milieustraten zijn ook gebaseerd op een aanname. De definitieve indexering kan hoger uitvallen als huishoudens meer afval aanbieden. Of als er op de milieustraten meer afval aangeboden wordt dan geraamd. Daarnaast kunnen verwerkingstarieven van afvalstromen stijgen of dalen afhankelijk van mondiale marktomstandigheden.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2023
€ 638.024
€ 12.431.335
€ 86.386
Financieel belang
Begroting 2025
€ 1.455.967
- Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Goes
5 december 1989
Doel en openbaar belang
Behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers op het gebied van de:
- Wet publieke gezondheid
- Wet veiligheidsregio’s
- Wet op de lijkbezorging
- Jeugdwet
- Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
- Wet kinderopvang
Deelnemers
Alle dertien Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Wethouder S.G.P. Suij (voorzitter)
Wethouder J. de Buck
Wethouder S.G.P. Suij (voorzitter)
Ontwikkelingen
De besluitvorming over de governance van de inkoop van jeugdhulp, beschermd wonen en maatschappelijke en veilige opvang in Zeeland is afgerond. De effecten worden verder uitgewerkt.
De ontwikkeling van de samenwerking tussen RUD, VRZ en GGD krijgt verder vorm.
De GGD Zeeland spant zich in voor pandemische paraatheid en de ondersteuning van gemeenten bij de uitvoering van het Ingegraal Zorg Akkoord (IZA) en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA).
De kosten van de Zorg in Natura Jeugdhulp zitten vanaf 2024 niet meer in de begroting van de GGD, maar in de begroting van de gemeente.Risico's
Veilig Thuis blijft te maken hebben met wachtlijsten. Andere financiële risico’s die de GGD benoemt in haar jaarrekening 2023 zijn onder meer:
- de afhankelijkheid van de subsidievaststelling Veilig Thuis door het CZW Bureau;
- claims door het niet voldoen aan wetgeving (AVG en Archiefwet);
- de beschikbaarheid van arbeidskrachten
- de lasten van tijdelijke inhuur, en de cao-loonlastenstijging ten opzichte van de VZG-richtlijn
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2023
€ 7.423.115
€ 33.612.628
€ 3.335.369
Financieel belang
Begroting 2025
€ 3.552.164
- Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Middelburg
1 juli 2006
Doel en openbaar belang
Behartiging van de belangen van de deelnemende gemeenten op de volgende gebieden:
- brandweerzorg
- rampenbestrijding en crisisbeheersing
- geneeskundige hulpverlening
Deelnemers
Alle dertien Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Burgemeester H.J.A. van Merrienboer (voorzitter)
Burgemeester H.J.A. van Merrienboer (voorzitter)
Ontwikkelingen
Veiligheidsregio Zeeland geeft invulling aan de twee strategische programma's uit het meerjarenbeleidsplan 2022-2025:
- toekomstige brandweerzorg
- voorbereide crisisorganisatie
Risico's
De begroting 2025 is sluitend. De meerjarenraming 2026 - 2028 laat een tekort zien. Daarnaast laat de meerjarenraming een stapsgewijze verhoging van de gemeentelijke bijdrage zien vanaf 2027. Dit wordt veroorzaakt door oplopende kapitaallasten.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2023
€ 1.708.841
€ 29.031.833
€ 27.903.849
Financieel belang
Begroting 2025
€ 4.721.164
- Gemeenschappelijke regelingen
Arbeidsintegratiebedrijf Dethon
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Terneuzen
1 januari 1972
Doel en openbaar belang
Uitvoering namens de gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen van de Wet sociale werkvoorziening die met ingang van 1 januari 2015 is vervallen.
Visie (van Dethon)
Samen ontwikkelt Dethon talenten die passen in een inclusieve lokale arbeidsmarkt.Missie (van Dethon)
Dethon is het sociaal ontwikkelbedrijf van Zeeuws-Vlaanderen. Dethon begeleidt mensen bij het ontwikkelen van hun talenten en ondersteunt hen bij het werken naar vermogen. Dit doet Dethon samen met overheden, opdrachtgevers en maatschappelijke partners.Deelnemers
De gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen.
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Wethouder J. Vervaet
Raadslid J.J.M. Verdurmen
Raadslid A.G. VlaanderRaadslid P. van Valderen
Wethouder J. Vervaet
Ontwikkelingen
Dethon heeft een koersplan vastgesteld. Hieraan geeft ze uitvoering in 2025 en werkt ze aan een nieuwe gemeenschappelijke regeling.
Risico's
Het niet (volledig) compenseren van de cao verhogingen. Dit kan eventueel knelpunten opleveren in de uitvoering.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2023
€ 1.486.733
€ 9.700.945
€ 0
Financieel belang
Begroting 2025
€ 8.442.570
- Gemeenschappelijke regelingen
Samenwerkingsverband Collectief Vervoer Zeeuws-Vlaanderen (CVV)
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Terneuzen
1 april 2000
Doel en openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling kent drie taken:
- Leerlingenvervoer;
- Wmo-vervoer;
- Jeugdhulpvervoer
De wettelijke basis voor het leerlingenvervoer ligt in de Wet primair onderwijs, Wet voortgezet onderwijs en de Wet expertisecentra. De wetten zijn vertaald in lokale verordeningen.
Een belangrijk deel van het takenpakket is gebaseerd op de keuze die de gemeenteraad maakte voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het collectief Wmo-vervoer is een algemene voorziening, toegankelijk voor personen met functiebeperkingen die niet aan het openbaar vervoer kunnen deelnemen.
Daarnaast vult de gemeenschappelijke regeling op verzoek van de openbaar vervoersautoriteit (de Provincie Zeeland) een aanvullend aanbod in voor het openbaar vervoer: de Haltetaxi.Deelnemers
De gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen.
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Wethouder J. de Buck
Raadslid M.I.R. Hemelsoet- de Jaeger
Raadslid J.C. HessingWethouder S.G.P. Suij
Vacature raadslidWethouder J. de Buck
Ontwikkelingen
De drie deelnemende gemeenten tekenden een intentieverklaring om mee te denken over de vormgeving van de Regionale Mobiliteitsstrategie (RMS). Dit gebeurt samen met de provincie, de Zeeuwse gemeenten en Goeree-Overflakkee. Dit moet uiteindelijk de stap naar een slim en duurzaam mobiliteitssysteem betekenen, namelijk de gemeenschappelijke regeling publiek vervoer Zeeland. Met een fijnmazig vervoersnetwerk zou het mogelijk moeten zijn dat mensen die recht hebben op WMO dan het gewone openbaar vervoer kiezen. De planning is om deze ontwikkeling in 2025 af te ronden.
Risico's
Een risico is het niet realiseren van een fijnmazig vervoersnetwerk. Dit kan onder andere leiden tot een stijging in de kosten voor het Wmo vervoer.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2023
€ 530.504
€ 1.920.304
€ 1.323
Financieel belang
Begroting 2025
€ 3.055.550
- Gemeenschappelijke regelingen
Belastingsamenwerking Sabewa Zeeland
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Terneuzen
1 oktober 2012
Doel en openbaar belang
Uitvoeringsorganisatie SaBeWa Zeeland:
- verzorgt de heffing en invordering van waterschap belastingen en gemeentelijke belastingen;
- behandelt bezwaar- en beroepschriften tegen de belastingaanslagen en kwijtscheldingsverzoeken;
- voert werkzaamheden uit in het kader van de Wet waardering onroerende zaken (wet WOZ).
Deelnemers
De gemeenten Borsele, Goes, Hulst, Kapelle, Reimerswaal, Sluis, Terneuzen, Tholen en het Waterschap Scheldestromen.
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Wethouder drs. F.O. van Hulle
Wethouder S.G.P. Suij
Wethouder drs. F.O. van Hulle
Ontwikkelingen
SaBeWa Zeeland wil een betrouwbaar, dienstverlenend en efficiënt verlengstuk zijn van haar deelnemers. Het visiedocument 2023-2027 is hierbij leidend. Na de eerste fase van 'de basis op orde', start in 2025 fase 2 ‘next level’. Om het volgende niveau te bereiken legt Sabewa Zeeland in 2025 de focus op het verhogen van de kwaliteit, het slimmer werken en verbreden en verdiepen van kennis. Het streven is om in 2027 de vier sterren waardering te behalen bij de Waarderingskamer.
Risico's
Bijdrage in eventueel exploitatietekort. Er zijn geen andere risico's dan wanneer wij deze taken zelfstandig zouden uitvoeren.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2023
-€ 263.113
€ 12.348.339
-€ 263.113
Financieel belang
Begroting 2025
€ 1.164.090
- Gemeenschappelijke regelingen
Regionale uitvoeringsdienst Zeeland (RUD)
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Terneuzen
1 januari 2013
Doel en openbaar belang
De RUD Zeeland verzorgt voor de deelnemers de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving op het gebied van milieu, bodem en natuur. In samenwerking met de Zeeuwse gemeenten en de provincie Zeeland werkt de RUD Zeeland aan een schoon en veilig Zeeland.
Deelnemers
Alle gemeenten in Zeeland en Provincie Zeeland.
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Wethouder L. van de Voorde
Wethouder J. Vervaet
Ontwikkelingen
De komende jaren speelt het volgende:
- doorgroeien naar een robuuste omgevingsdienst
- organisatie van PIOFAC-taken
- huisvesting RUD Zeeland
- samenwerking met GGD en VRZ
- gevolgen van de Omgevingswet
- overdracht van bodemtaken van de Provincie Zeeland naar de Zeeuwse gemeenten
Risico's
De werkzaamheden van de RUD zijn begroot op basis van de P*Q systematiek. De werkelijk uitgevoerde werkzaamheden kunnen hiervan afwijken. Verrekening gebeurt op basis van de jaarrekening. Ook de ontwikkelingen die we hebben benoemd, kunnen forse financiële gevolgen hebben. Vooral de maatregelen voor een robuuste RUD hebben gevolgen voor onze gemeentelijke bijdrage.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2023
€ 541.901
€ 3.577.520
-€ 752.728
Financieel belang
Begroting 2025
€ 1.493.989
Vennootschappen en cooperaties
- Vennootschappen en cooperaties
Aandelenbezit N.V. BNG Bank
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Den Haag
31 december 1970
Doel en openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de inwoner. Hiermee is de bank essentieel voor de publieke taak. De kerntaak is om tegen lage tarieven krediet te verstrekken aan of onder garantie van Nederlandse overheden. De gemeente neemt deel in het maatschappelijk kapitaal van de N.V. BNG Bank.
Deelnemers
De Staat is houder van de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Bestuurlijk belang
Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Wethouder drs. F.O. van Hulle
Ontwikkelingen
De BNG Bank is onze huisbankier. Er zijn geen ontwikkelingen te melden. Onze bestaande financieringsovereenkomst met de BNG Bank verlengden we per 1 januari 2019 voor onbepaalde tijd. Met onze huisbankier hebben we een financieringsovereenkomst afgesloten met een variabele basisrente. Het ziet er niet naar uit dat onze relatie met de BNG Bank verandert.
Risico's
De BNG Bank heeft een triple-A rating. Er is dus nauwelijks sprake van lopende risico's uit de deelneming aan deze verbonden partij. De BNG Bank is een van de meest kredietwaardige banken ter wereld. Ratingbureaus Fitch, Moody's en Standard & Poors waarderen BNG Bank opnieuw op het hoogste ratingniveau. Daarmee behoort BNG Bank tot de veiligste banken ter wereld.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2023
€ 4.721.000.000
€ 110.819.000.000
€ 254.000.000
Financieel belang
De gemeente is aandeelhouder en beschikt over 45.474 aandelen. Hierop vindt jaarlijks een dividenduitkering plaats.
- Vennootschappen en cooperaties
Aandelenbezit ZEH N.V.
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Middelburg
1 januari 2023
Doel en openbaar belang
ZEH is een houdstermaatschappij. De belangrijkste bezittingen van ZEH zijn het 70% aandelenbelang in EPZ (mede-eigenaar van de kerncentrale), het 50% aandelenbelang in de biomassacentrale in Moerdijk en het 50% aandelenbelang in een zonnepark in Willebroek, België. In de statuten staat dat de aandelen van ZEH in handen moeten blijven van publieke organen zoals provincies en gemeenten. Maar ZEH heeft inmiddels geen (wettelijke) publieke belangen of taken meer. Daarom willen de publieke aandeelhouders hun betrokkenheid bij commerciële energie-gerelateerde activiteiten beëindigen. Die activiteiten vormen ook een te groot financieel risico voor decentrale overheden.
Deelnemers
Aandeelhouder van ZEH N.V. zijn:
- Provincie Zeeland 50%
- Zeeuwse gemeenten 46,5% waarvan de gemeente Terneuzen 7,35%
- Provincie Noord-Brabant en Zuid Holland 0,1%
- Gemeenten in Noord-Brabant en Zuid-Holland 3,4%
Bestuurlijk belang
Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Wethouder drs. F.O. van Hulle
Ontwikkelingen
Vanaf 2023 kan ZEH weer dividend uitkeren. De raming voor 2025 is € 200 miljoen. ZEH is in gesprek met het Rijk over bedrijfsduurverlenging en verkoop van de kerncentrale in Borssele.
Risico's
Het niveau van de elektriciteits- en gasprijzen blijft voorlopig een onzekere factor.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2023
€ 1.721.885
€ 580.461
€ 104.548
Financieel belang
De gemeente is aandeelhouder van PZEM/ZEH voor 7,35 %.
- Vennootschappen en cooperaties
Aandelenbezit GBE Aqua B.V.
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Rotterdam
5 november 2021
Doel en openbaar belang
In 2021 heeft PZEM N.V. haar aandelen in waterbedrijf Evides verkocht aan GBE Aqua B.V. Waterbedrijf Evides heeft twee groepen van aandeelhouders: Gemeenschappelijk Bezit Evides (GBE) en Gemeenschappelijk Bezit Evides Aqua (GBE Aqua). Beide bezitten vijftig procent van de aandelen. Evides dient de volgende publieke belangen: veiligheid, leveringszekerheid en betaalbaarheid van drinkwater.
Deelnemers
Aandeelhouder in GBE Aqua zijn:
- Provincie Zeeland 50,051%
- Zeeuwse gemeenten 46,595% waarvan de gemeente Terneuzen 7,357%
- Gemeenten in Noord-Brabant en Zuid-Holland 3,354%
Bestuurlijk belang
Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Wethouder drs. F.O. van Hulle
Ontwikkelingen
Als het gaat om het dividend van GBE Aqua zijn er geen verrassingen. Hiermee komt Evides tegemoet aan de wens van de publieke aandeelhouders voor een gelijkmatige dividendstroom. De publieke aandeelhouders hebben het superdividend van ZEH in 2024 gebruikt om de lening voor GBE Aqua helemaal af te lossen.
Risico's
Er is geen sprake van bijzondere ondernemingsrisico’s. GBE en GBE Aqua zijn aandeelhouder van Evides Waterbedrijf.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2023
€ 134.306.610
€ 162.776.333
€ 15.603.100
Financieel belang
De gemeente Terneuzen heeft een kapitaalbelang van 7,357% in GBE Aqua B.V.
- Vennootschappen en cooperaties
Economische Impuls Zeeland N.V.
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Vlissingen
2 juli 2007
Doel en openbaar belang
Doel
De vennootschap heeft tot doel ondernemers te helpen met innoveren, investeren en internationaliseren. Het streven is gericht op een duurzame ontwikkeling van Zeeuwse bedrijven en de regionale economie.Openbaar belang
Impuls Zeeland is onze partner bij het ontwikkelen en stimuleren van de Zeeuwse economie. Impuls Zeeland helpt ondernemers bij het uitwerken van ideeën en de daadwerkelijke uitvoering van projecten. Impuls Zeeland ondersteunt ook bij de planontwikkeling.Deelnemers
Aandeelhouder in N.V. Economische Impuls Zeeland zijn:
- Provincie Zeeland 66%
- Zeeuwse gemeenten samen 17% waarvan gemeente Terneuzen 2,47%
- Ministerie van Economische Zaken 17%
Bestuurlijk belang
Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Wethouder J. Vervaet
Ontwikkelingen
De herschikking van aandelen die in 2023 zou plaatsvinden, heeft vertraging opgelopen. In 2024 trad het Rijk toe als aandeelhouder.
Risico's
Geen bijzonderheden.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2023
€ 11.416.769
€ 3.101.042
-€ 117.812
Financieel belang
De gemeente Terneuzen heeft een kapitaalbelang van 2,47% in Economische Impuls Zeeland N.V.
- Vennootschappen en cooperaties
Stedin Holding NV
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Rotterdam
1 januari 2023
Doel en openbaar belang
Stedin Groep bestaat uit verschillende bedrijfsonderdelen: netbeheerder Stedin, NetVerder en DNWG. Ze zorgen ervoor dat bedrijven en huishoudens kunnen beschikken over energie om te leven, werken en ondernemen. Stedin is netbeheerder in het grootste deel van Zuid-Holland en in de provincies Utrecht en Zeeland. Stedin Groep verduurzaamt het energiesysteem en vergroot het energienetwerk.
Deelnemers
61 Nederlandse gemeenten, twee provincies en de Staat der Nederlanden. De provincie Zeeland is mede namens de Zeeuwse gemeenten lid van de aandeelhouderscommissie (AHC).
Bestuurlijk belang
Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Wethouder drs. F.O. van Hulle
Ontwikkelingen
We werden in maart 2024 aandeelhouder van Stedin, met terugwerkende kracht tot 1 januari 2023. We ontvingen hierdoor al in 2024 dividend: netto € 7.500. We kochten 959 aandelen, tegen een kapitaalinleg van € 750.000.
Stedin moet flinke investeringen doen. Daarom stelde het Rijk gematigd dividendbeleid voor de volgende tien jaar als voorwaarde voor toetreding van nieuwe aandeelhouders. Op de korte en middellange termijn verwacht Stedin een jaarlijkse dividenduitkering van gemiddeld 1,5% op het gestorte kapitaal. Voor ons komt dat neer op 1,5% x € 750.000 = € 11.250. Stedin verwacht daarna het gebruikelijke dividendbeleid te kunnen volgen. Dat betekent een uitkeringspercentage tot 50%. Dividenduitkering is mede afhankelijk van het bedrijfsresultaat. Ze bedraagt statutair maximaal 50% van het nettoresultaat dat beschikbaar is voor de gewone aandeelhouders.
Risico's
Stedin is een door ACM (Autoriteit Consument & Markt) gereguleerd bedrijf. De kans op neerwaarts risico is hierdoor veel kleiner dan bij een commerciële onderneming. Stedin heeft een A-categorie credit rating, wat staat voor een solide risicoprofiel. Naar verwachting zal de waarde van de onderneming stijgen. Dit komt door de winstreservering en door de investeringen die Stedin de komende jaren gaat doen.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2023
€ 3.221.000.000
€ 5.063.000.000
€ 170.000.000
Financieel belang
Het belang van Terneuzen is 0,02%. Het gaat om 959 aandelen, kapitaalinleg van € 750.000.
- Vennootschappen en cooperaties
North Sea Port SE
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Sas van Gent
1 januari 2018
Doel en openbaar belang
De doelstelling is het (laten) exploiteren van het havenbedrijf. En het versterken van de internationale positie van de Zeeuwse havens en industrie op de korte en lange termijn.
De gemeente Terneuzen streeft via aandeelhouderschap in North Sea Port SE naar:- het borgen van nautisch beheer en toegankelijkheid van de Zeeuwse havens
- het stimuleren van economische ontwikkeling, bedrijvigheid en werkgelegenheid in Zeeland
- het leveren van een bijdrage aan duurzame gebiedsontwikkeling en klimaatadaptatie
Deelnemers
De gemeente Terneuzen is voor 8,33% aandeelhouder van North Sea Port SE.
Overige aandeelhouders zijn :- Provincie Zeeland: 25%
- Gemeente Borsele: 8,33%
- Gemeente Vlissingen: 8,33%
- Stad Gent: 48,52%
- Gemeente Evergem: 0,03%
- Gemeente Zelzate: 0,005%
- Provincie Oost Vlaanderen: 1,445%
Bestuurlijk belang
Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Burgemeester H.J.A. van Merrienboer
Ontwikkelingen
North Sea Port voert het strategisch plan Connect 2025 uit. Het havenbedrijf richt zich op de volgende drie kerntaken:
- infrastructuur en ruimte aanbieden
- nautische dienstverlening
- connecteren: de verbindende regisseur in het havengebied
North Sea Port werkt aan een nieuw strategisch plan.
Risico's
Door overeenstemming met de Belastingdienst is een (minimaal) financieel risico opgelost.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2023
€ 638.715
€ 727
€ 37.771
Financieel belang
Het belang is niet weer te geven in een bedrag.
Overige verbonden partijen
- Overige verbonden partijen
Benelux Groepering Territoriale Samenwerking (BGTS) aan-z
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Axel
1 januari 2007
Doel en openbaar belang
aan-z heeft tot doel inwoners van het werkgebied (Terneuzen, Assenede, Wachtebeke, Kaprijke, Sint-Laureins) te ondersteunen bij het zelfstandig leven en participeren in de samenleving. aan-z doet dit door het versterken van sociale netwerken en de leefbaarheid in buurten en wijken. Verder biedt aan-z de inwoners professionele, kortdurende ondersteuning. De ondersteuning gaat uit van de kracht en mogelijkheden van de inwoners, met erkenning van kwetsbaarheden en met respect voor hun ervaringsdeskundigheid. aan-z richt zich daarbij in de eerste plaats op kwetsbare burgers. Verder voert aan-z de toegang uit tot de individuele voorzieningen van de Jeugdwet en de Wmo.
Deelnemers
De gemeente Terneuzen en de Belgische gemeenten Assenede, Kaprijke, St. Laureins en Wachtebeke.
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Wethouder L. van de Voorde (voorzitter)
Wethouder S.G.P. SuijWethouder L. van de Voorde (voorzitter)
Ontwikkelingen
Per 1 januari 2025 treedt Wachtebeke uit de BGTS. Dit heeft geen invloed op de dienstverlening van aan-z in de gemeente Terneuzen. Verder werken we met aan-z aan de (door)ontwikkeling van een groepsgericht preventief aanbod voor jeugd. aan-z werkt door middel van de inzet van procesregisseurs aan het opvolgen van de beschikkingen voor de Jeugdwet en de Wmo. We merken dat er steeds meer druk komt te staan op welzijnswerk door onvoldoende doorstroommogelijkheden naar passende zorg (GGZ).
Risico's
aan-z voert de toegang tot de individuele voorzieningen tot de Jeugdwet en de Wmo uit. Het aantal aanvragen blijft toenemen. Dit veroorzaakt meer druk op aan-z die deze aanvragen behandelt. Dit kan zorgen voor een langere wachttijd voor de inwoners en een kostenstijging voor de gemeente Terneuzen.
De doorstroommogelijkheden naar passende zorg zijn beperkt.Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2023
€ 30.113
€ 1.364.992
-€ 1.803.496
Financieel belang
Begroting 2025
- Overige verbonden partijen
Benelux Groepering Territoriale Samenwerking (BGTS) North Sea Port District
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Gent
21 maart 2022
Doel en openbaar belang
De BGTS North Sea Port District heeft tot doel de grensoverschrijdende samenwerking in het North Sea Port District te bevorderen en tot uitvoering te brengen. Ook behartigt de BGTS de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers. Dit in het belang en ten dienste van de inwoners.
Deelnemers
- Gemeente Terneuzen
- Gemeente Borsele
- Gemeente Vlissingen
- Provincie Zeeland
- Stad Gent (België)
- Gemeente Evergem (België)
- Gemeente Zelzate (België)
- Provincie Oost-Vlaanderen (België)
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Burgemeester H.J.A. van Merrienboer
Wethouder drs. F.O. van Hulle
Wethouder J. VervaetBurgemeester H.J.A. van Merrienboer
Wethouder J. VervaetOntwikkelingen
Het North Sea Port District is aangewezen als Novex gebied. Hierop is de governance van de BGTS aangepast. We werken verder aan de uitvoerings- en investeringsagenda. Centraal staan de ruimtelijke vragen in het gebied, waarvoor de belanghebbenden samen een oplossing bedenken.
Risico's
Er zijn geen risico's.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2023
Financieel belang
Begroting 2025