Bij onderstaande indicatoren hebben wij streefwaarden ingezet om direct in de grafieken te kunnen zien hoe wij ervoor staan. Deze streefwaarden zijn niet vast en kunnen indien de gemeenteraad dit wil nog wijzigen.
Netto schuldquote (NSQ)
Netto schuldquote (NSQ)
Toelichting
De netto schuld geeft het niveau van de schuldenlast van de gemeente aan ten opzichte van de eigen middelen. De netto schuldquote geeft een indicatie van de druk van de rentelasten en de aflossingen op de exploitatie.
Dit kengetal berekenen wij als volgt: (vaste schulden + netto vlottende schuld + overlopende
passiva - Financiële activa - uitzetting < 1 jaar - liquide middelen - overlopende activa) / totale
baten exclusief mutaties reserves x 100%.
Kengetal | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Netto schuldquote | 39% | 34% | 29% | 40% | 57% | 59% |
Netto Schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen
Netto Schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen
Toelichting
Om inzicht te verkrijgen in hoeverre sprake is van doorlenen geven wij de netto schuldquote zowel in- als exclusief doorgeleende gelden weer (netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen is exclusief doorgeleende gelden). Op die manier brengen we duidelijk in beeld wat het aandeel van de verstrekte leningen is en wat dit betekent voor de schuldenlast.
Dit kengetal berekenen wij als volgt: (vaste schulden + netto vlottende schuld + overlopende
passiva - Financiële activa + verstrekte geldleningen - uitzetting < 1 jaar - liquide middelen -
overlopende activa) / totale baten exclusief mutaties reserves x 100%.
Kengetal | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 39% | 34% | 29% | 40% | 56% | 58% |
Solvabiliteitsratio
Solvabiliteitsratio
Toelichting
Dit kengetal geeft inzicht in de mate waarin de gemeente in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen. Hoe hoger de solvabiliteitsratio, hoe groter de weerbaarheid van de gemeente.
Dit kengetal berekenen wij als volgt: (eigen vermogen / totaal passiva) x 100%.
Kengetal | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Solvabiliteitsrisico | 39% | 51% | 52% | 49% | 45% | 44% |
Grondexploitatie
Grondexploitatie
Toelichting
Het kengetal grondexploitatie geeft aan hoe groot de grondpositie (de waarde van de grond) is ten opzichte van de totale (geraamde) baten.
Dit kengetal berekenen wij als volgt: (totale activa bouwgronden in exploitatie / totale baten exclusief mutaties reserves) x 100%.
Kengetal | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Grondexploitatie | 3% | 4% | 0% | 0% | 1% | 0% |
Structurele exploitatieruimte
Structurele exploitatieruimte
Toelichting
Dit kengetal helpt om te beoordelen welke structurele ruimte een gemeente heeft om de eigen lasten te dragen. Of welke structurele stijging van de baten of structurele daling van de lasten daarvoor nodig is. Wanneer dit cijfer negatief is, betekent het dat het structurele deel van de begroting onvoldoende ruimte biedt om de lasten te blijven dragen. Het kengetal is belangrijk voor de beoordeling van het structurele en reële evenwicht van de begroting.
Bij incidentele lasten of baten gaat het meestal om éénmalige zaken die zich gedurende maximaal drie jaar voordoen, of die door hun aard zijn aan te merken als incidenteel. Voorbeelden van structurele baten zijn de algemene uitkering en eigen belastinginkomsten. Bij structurele lasten zijn dat bijvoorbeeld de personeelslasten, kapitaallasten en bijdragen aan gemeenschappelijke regelingen.
Dit kengetal berekenen wij als volgt: ((totale baten - incidentele baten) - (totale lasten -
incidentele lasten) + structurele onttrekkingen - incidentele toevoegingen) / totale baten exclusief
mutaties reserves) x 100%.
Kengetal | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Structurele exploitatieruimte | 6% | 2% | 3% | 0% | -1% | -2% |
Gemeentelijke belastingcapaciteit: Woonlasten meerpersoonshuishouden
Gemeentelijke belastingcapaciteit: Woonlasten meerpersoonshuishouden
Toelichting
Dit kengetal geeft inzicht in hoe de belastingdruk in de gemeente zich verhoudt ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Als dit percentage laag ligt, betekent het dat de gemeente meer
inkomsten uit belastingen kunnen verwerven. Of dit wel of niet gebeurt is een beleidskeuze van de gemeenteraad.
Dit kengetal berekenen wij als volgt: (totale woonlasten (= OZB gezin bij een gemiddelde WOZ
waarde + rioolheffing gezin bij een gemiddelde WOZ waarde + afvalstoffenheffing gezin) / totale
gemiddelde landelijke woonlasten) x 100%.
Kengetal | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Gemeentelijke belastingcapaciteit | 91% | 92% | 96% | 96% | 94% | 93% |